Læringsmål 1
1
Jeg kan finde frem til mfm og sfd ved at bruge tabeloversigter.
2
Jeg kan finde frem til mfm og sfd ved at undersøge tallenes placering i forskellige tabeller uden brug af tabeloversigter.
3
Jeg kan ved brug af primfaktoropløsning finde frem til mfm og sfd.
Læringsmål 2
1
Jeg kan forklare, hvordan fremgangsmåden er i den multiplikationsalgoritme, som denne anvender hyppigst.
2
Jeg kan anvende den russiske bondealgoritme og stregregning som multiplikationsalgoritme.
3
Jeg kan forklare, hvad der sker trin for trin i den russiske bondealgoritme og stregregning som multiplikationsalgoritme.
Læringsmål 3
1
Jeg kan finde frem til næste tal i en talrække ved at finde frem til mønsteret for talrækken.
2
Jeg kan på baggrund af et fundet mønster undersøge talfølgers udvikling ved brug af lommeregner eller regneark.
3
Jeg kan finde frem til den formel, som beskriver et givent tal i talfølgen.
Læringsmål 4
1
Jeg kan løse opgaver enten med den n´te rod, eller hvor potens og rødder indgår.
2
Jeg kender definitionen af den n´te rod og kan forklare denne samt bearbejde potenser med stambrøk.
3
Jeg kan udføre rodprøven og beskrive sammenhængen mellem kubikrod og potenstal.
Læringsmål 5
1
Jeg kan forklare forskellen på naturlige tal, hele tal, rationale tal og irrationale tal, og kan indsætte forskellige tal i de rigtige talmængder.
2
Jeg kan forklare forskellen på de irrationale tal og de reelle tal samt betydningen af en fællesmængde.
3
Jeg kan oversætte den algebraiske mængdeangivelse til et naturligt sprog og finde frem til de værdier, som passer til det algebraiske udtryk.
Læringsmål 6
1
Jeg beregner simple udtryk med reelle tal.
2
Jeg vurderer egen beregning af et simpelt udtryk på baggrund af et overslag.
3
Jeg beregner simple udtryk, som indeholder kvadratrod uden brug af hjælpemiddel.
Læringsmål 7
1
Jeg omregner mellem det binære talsystem og titalssystemet.
2
Jeg foretager addition og multiplikation med binære tal.
3
Jeg programmerer en fil til overgangen mellem to talsystemer.